شرح پروژه

طراحی فرآیند ساخت و نصب برای نمای هتل رویال تهران
طراح: مهدی ادیب پور
سال ساخت:۱۳۹۶

برای اجرای پروژه های نما با متریال و مصالح رایج پیمانکاران کاربلد و حرف های بسیاری وجود دارند. اما جایی که بناست طراحی از چارچوب های معمول خارج شود و یک ایده منحصر به فرد ارایٔه شود، اجرا نیز چالش برانگیز خواهد بود و اینجاست که همکاران معمار به گروه طراحی سار اعتماد می کنند. مهدی ادیب پور نیز این پروژه چالشی را به ما سپرد.

چالش‌های این پروژه:
– اجرای نما با طرح پیچیده اسلیمی و ختایی به ارتفاع پنجاه و شش متر و عرض هشت و نیم متر
– این طرح در مجموع در ۳۱۰ تایل و هر تایل در سه لایه (یک لایه پایه و دولایه اسلیمی و ختایی با نور مخفی) طراحی شد.
– ایجاد ضخامت در لایه ها با فرم پیچیده
– چالش اصلی این بخش ایجاد ضخامت و در عین حال حفظ سبکی سازه و همین طور ایجاد فضا برای نور مخفی بود. برای حل این مسیٔله از تکنیک اتصال تسمه به خط محیطی فرمها به طول حدود دو کیلومتر استفاده شد.

چالش نصب سازه
– برای نصب این سازه پنجاه و شش متری یک بالابر مخصوص طراحی شد که هر ردیف پنج تایلی نما را به صورت همزمان بالا برده و به محل نصب می رساند. این بالابر امکان حرکت به راست و چپ را نیز داشت.

چالش تعمیر و نگهداری
– نمای ساختمان یک هتل به خاطر ماهیت تجاری آن، حتی پس از طولانی مدت باید بدون اشکال باشد و چالش اصلی ما، انتخاب پوشش مناسب سازه و همین طور طراحی روش تعمیر و نگهداری بود برای پوشش سازه از رنگ الکترواستاتیک استفاده شد و برای تعمیر و نگهداری، یک طراحی اصلی انجام گرفت؛ لولایی بودن تمامی تایل ها برای دسترسی به زیرساخت های سیم کشی و برق.

تصاویر سازه فلزی نمای ساختمان – هتل رویال تهران