فرآیند طراحی و توسعه محصول
فرآیند طراحی و توسعه محصول متشکل از فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها در روند پیچیده‌ی تحویل محصولات جدید به بازار به کار می‌گیرند. هر محصول جدید، مجموعه‌ای از مراحل ایده‌پردازى برای طراحی، تولید و معرفی به بازار را طی می‌کند. فرآیند طراحی به‌طور اساسی دارای سه مرحله اصلی است:

فازی Front-End با FED
مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که پیش از کامل شدن خصوصیات نهایی موردنیاز که به‌صورت رسمی تعریف شده به کار گرفته می‌شود. این موارد شامل فعالیت‌ها و کارکرد‌هایی است که محصول باید انجام دهد، این کار برای ارضای نیازهای تجاری یا بازار می‌باشد. در بسیاری از استارت‌آپ‌ها این فاز را نسخه کمینه محصول قابل ارائه یا همان (MVP (Minimum viable product می‌نامند، اما در فرایند طراحی محصول به صورت تخصصی این محصول، نسخه شماره ۱ یا Functional First version of the product یه به نام دیگر Prototype نامیده می‌شود.

طراحی محصول
توسعه، سطح بالای طراحی محصول بر اساس سنجش نیاز بازار MAT که مخفف Market Assessment Test است، یا سنجش کاربران CA که مخفف Customer Acquisition است، در این حالت طراح محصول باید نیازمندی‌ها را به یک اطلاعات مشخص تبدیل کرده تا بتوان از این اطلاعات یک محصول خاص جهت برآورده سازی نیازمندی‌ها تولید کرد. از جنبه بازاریابی و برنامه‌ریزی، این فاز در مرحله تجزیه‌وتحلیل تجاری به پایان می‌رسد.

پیاده‌سازی محصول
فاز طراحی مهندسی دقیق روی نرم‌افزار در حال تولید یا تولید شده، بر عهده طراح محصول یا مدیر محصول است، مدیر محصول باید سعی کند در این نسخه اشکالات اجرایی محصول را به صورت کامل برطرف نماید و همچنین هرگونه فرآیند تست محصول که ممکن است مورده استفاده قرار بگیرد را بررسی نماید، تأیید این موضوع که نمونه اولیه در عمل، خصوصیات موردنیاز یک محصول را که قبلاً روی آن‌ها توافق شده بود برآورده می‌کند یا نه، از اهداف اصلی این فاز بوده که رابطه‌ای مستقیم با فاز طراحی محصول در دو حوزه MAT و CA دارد. در این فاز علاوه بر برطرف شدن نیاز توسط ارائه یک راهکار دیجیتال باید به ثبات بستر در نسخه پایه رسیده باشیم.

Back-End فازی/ تولید نهایی محصول یا خدمت
فاز backend یا BED در اصل همان فاز تجاری محصول است، در این فاز طراحی ابتدایی محصول انجام شده، پیاده سازی و تست نسخه ۱ انجام شده و عملا این فاز نشان‌دهنده اقداماتی است که در آن تولید و راه‌اندازی بازار رخ می‌دهد. در این حالت محصول بازار ابتدایی خود را پیدا کرده و در جهت رسیدن و جذب بازار/مشتری بیشتر تلاش می‌کند تا محصول خود را گام‌به‌گام با رشد کاربران، توسعه دهد. در این فاز که اصطلاحا فاز Back-End خوانده میشود، تمرکز بر روی توسعه محصول در حوزه فنی بر اساس بازخورد‌های کاربران/بازار می‌باشد. در این فاز نقش مدیر محصول و توسعه دهنده محصول بسیار پر رنگ است و گاهی به خاطر نادیده گرفتن ای حوزه با عدم استفاده از متخصصان رشد محصول با مشکلات بسیار روبرو می‌شود.